مقایسه کروم کست با کپی های چینی آن نظیر براووکست

مقایسه کروم کست با کپی های چینی آن نظیر براووکست

در ماه فوریه سال ۲۰۱۳ شرکت معظم گوگل دستگاه انتقال بی سیم صوت و تصویر Chromecast را به بازار معرفی کرده است.

پیش از Chromecast و پس از آن دستگاه های زیادی در بازار با کارایی مشابه وجود داشته است که به نوعی نیز رقیب کروم کست بوده اند. Apple TV ،D-Link Boxee Box و Western Digital WD TV برخی از این دستگاه ها هستند. رقابت این تجهیزات معمولا در قیمت و کیفیت بوده است. فلسفه تولید کروم کست، کوچک بودن و طراحی ارگونومیک در کنار کارایی خوب و قیمت پایین ( حدود ۴۰ تا ۵۰ دلار ) بوده است. قیمت نسبتا ارزان، طراحی گوگل و حجم بسیار زیاد اپلیکیشن های موبایل و دستکتاپی که برای این محصول طراحی شده است در مدت بسیار کمی این محصول را به یکی از محبوب ترین انتقال دهنده های صوت و تصویر در دنیا تبدیل کرده است.

در اواسط سال ۹۳ آرمانیکا اقدام به واردات کروم کست نموده است و تا به امروز با گذشت بیش از یک سال از واردات این محصول به بازار کشور، یکی از پر طرفدار ترین محصولات انتقال بی سیم صوت و تصویر بوده است.

این محصول در کشور ما دارای مشکلاتی ست که از بابت فیلترینگ هوشمند ملی و از طرف تحریم های اعمال شده از سوی گوگل است. اما در عین حال با توجه به استفاده وسیع از کروم کست در تمام دنیا همواره راهکارهایی برای حل این مشکلات وجود داشته است.

با افزایش محبوبیت کروم کست، موضوعی که بیشتر و بیشتر خودنمایی کرده است ظهور کپی های چینی از این محصول بوده است. این کپی ها به لحاظ ظاهر شباهت بسیاری به Chromecast دارند اما به لحاظ کارایی تفاوت های عمده ای در این تجهیزات وجود دارد.

این روزها با توجه به حضور کپی های چینی در بازار کشور درخواست های زیادی از سوی کاربران آرمانیکا مبنی بر مقایسه کروم کست با این محصولات دریافت کرده ایم. با توجه به این موضوع در این نوشته کوتاه سعی شده است که تا به صورت کاملا خلاصه نحوه کارکرد و کیفیت کروم کست را با این محصولات چینی مقایسه کنیم.

پیش از این نوشته های زیادی در آرمانیکا در خصوص این نوع تجهیزات منتشر شده است که مطالعه این نوشته ها جهت تصمیم گیری در خرید محصولات خالی از لطف نیست.
راهنمای خرید دستگاه های بی سیم انتقال صوت و تصویر
راهنمای نصب و راه اندازی گوگل کروم کست
HDMI وایرلس

در عکس های زیر ظاهر یک دستگاه کروم کست و یک کپی چینی از این دستگاه را مشاهده می کنید.

مقایسه کروم کست با کپی های چینی آن نظیر براووکست
مقایسه کروم کست با کپی های چینی آن نظیر براووکست

همراه با ظهور سخت افزارهای چینی، نرم افزار EZcast نیز به عنوان نرم افزار عامل این دستگاه ها توسعه پیدا کرد و روز به روز با توجه به افزایش فروش دانگل های HDMI ارزان قیمت چینی پیشرفت کرد. امروز EZcast به عنوان یک نرم افزار مستقل است و روی پلت فرم های مختلف نظیر ویندوز، Mac، لینوکس، iOS و اندروید کار می کند.

یکی از بزرگترین ایراداتی که کاربران در تمام دنیا به گوگل Chromecast وارد می دانند این است که کروم کست هنگام کار نیاز دارد تا به صورت دائم به اینترنت متصل باشد. این در صورتی ست که در رقبای قدر این محصول نظیر D-Link DSM-260 و Apple TV اتصال به اینترنت واجب نیست و تنها زمانی که بخواهید کانال های تلویزیونی آنلاین نظیر Youtube یا Netflix را مشاهده کنید نیاز است که به اینترنت متصل باشید.

فرق Chromecast با کپی های چینی نظیر Bravocast چیست ؟

برای مقایسه کروم کست با نمونه های چینی، این مقایسه در دو زمینه نرم افزاری و سخت افزاری بررسی می شود.

مقایسه سخت افزاری

سخت افزار کروم کست شامل یک دانگل است که به صورت مستقیم به درگاه HDMI روی تلویزیون یا پروژکتور متصل می شود و یک کابل USB که از یک سو به درگاه میکرو USB تعبیه شده روی کروم کست متصل می شود و از طرف دیگر به درگاه USB روی تلویزیون که برق مورد نیاز کروم کست را از این طریق تغذیه می کند. تمامی آنچه که برای اتصال کروم کست به تلویزیون یا پروژکتور نیاز دارید را در عکس زیر مشاهده می کنید.

مقایسه کروم کست با کپی های چینی آن نظیر براووکست

این در حالی ست که اکثر کپی های چینی یک مشکل یکسان دارند و مشکل این است که با توجه به نوع پردازنده استفاده شده در دستگاه، گرمای تولید شده زیاد است و همه این تجهیزات قسمتی از دستگاه را برای خنک کردن دستگاه به صورت مشبک ساخته اند و البته که این مشکل طراحی نیست، مشکل طراحی در عدم توانایی یکپارچه سازی دستگاه و برد وایرلس آن است. در تمامی کپی ها، قسمت وایرلس دستگاه توسط یک کابل جداگانه باید به آن متصل شود. دو نمونه از انواع این تجهیزات را در عکس های زیر مشاهده می کنید.

مقایسه کروم کست با کپی های چینی آن نظیر براووکست
مقایسه کروم کست با کپی های چینی آن نظیر براووکست

مقایسه نرم افزاری

روش کار کروم کست جهت پخش بی سیم محتوای چند رسانه از طریق موبایل/ تبلت/ لپ تاپ روی تلویزیون بدین صورت است که در ابتدا کروم کست می بایست به شبکه وای فای متصل باشد. شبکه Wi-Fiیی که کروم کست در آن کار می کند می بایست که به اینترنت متصل باشد. در غیر این صورت کارکرد کروم کست دچار مشکل خواهد شد. پس از اتصال کروم کست به شبکه وای فای، شما می توانید با استفاده موبایل و اپلیکیشن های موبایلی که از App store یا google play دانلود می کنید محتوای چند رسانه ای را روی تلویزیون پخش کنید. برای انتقال صفحه نمایش لپ تاپ به تلویزیون می بایست که از یک افزونه قابل نصب روی مرورگر Chrome استفاده کنید. این افزونه این امکان را فراهم می آورد که تنها یکی از Tabهای مرورگر کروم را روی تلویزیون به اشتراک بگذارید یا در صورت تمایل صفحه نمایش لپ تاپ را به صورت کامل به تلویزیون منتقل کنید.
این روش کارکرد اصلی کروم کست است.

روش کار تمامی کپی های چینی chromecast استفاده از نرم افزار EZcast است.

مقایسه کروم کست با کپی های چینی آن نظیر براووکست

این نرم افزار روش کار ساده ای دارد و تقریبا با تمامی کپی های چینی کروم کست کار می کند. کروم کست نیز از این نرم افزار پشتیبانی می کند.

جمع بندی :

با توجه به آنچه گفته شد کروم کست سخت افزار مطمئن تری دارد و مشکل تولید گرمای بیش از حد ندارد و همچنین برد Wi-Fi کروم کست در داخل دانگل آن طراحی شده است. این در صورتی ست که نمونه های چینی تولید گرمای بیش از حد دارند و به همین دلیل عموما کاور این تجهیزات به صورت مشبک طراحی می شود. از طرف دیگر در تمامی کپی های چینی برد وای فای در داخل کاور دانگل طراحی نشده است و کابل جداگانه دارد.

از طرف دیگر شما با خرید کروم کست می توانید هم از مزایای استفاده از نرم افزار EZcast بهره مند شوید و هم از نرم افزار هایی که برای کروم کست طراحی می شوند استفاده کنید، این درحالی ست که با تهیه کپی های چینی کروم کست فقط می توانید از نرم افزار EZcast استفاده کنید.

با توجه به اختلاف قیمت کم بین کروم کست و کپی های چینی موجود به نظر می رسد انتخاب کروم کست و استفاده از محصولی که طراحی Google است، انتخاب بهتر و هوشمندانه تری ست.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: