چگونه در دام ایمیل های تقلبی نیفتید ؟

چگونه در دام ایمیل های تقلبی نیفتید ؟

آیا برایتان قابل تصور هست که ایمیلتان را باز کنید و یک پیغام عجیب مثل این دریافت کنید :

مشترک گرامی
از اینکه صورتحساب اینترنتی را انتخاب نموده اید متشکریم، به اطلاع می رساند صورتحساب دوره قبلی شما که به صورت فایل PDF ضمیمه شده است، تنها شامل “خلاصه حساب” می باشد.
شما مبلغ ۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال به شرکت ایرانسل بدهکار هستید . لطفا این مبلغ را تا ساعت ۱۲ شب به شماره حساب 0102034567008 پرداخت کنید . در غیر این صورت تلفن همراه شما یکطرفه خواهد شد .

با احترام،
خدمات مشترکین ام تی ان ایرانسل

این در صورتیست که شما هیچ بدهی ای به شرکت ام تی ان ایرانسل ندارید. از طرفی این ایمیل از آدرس ebill@mtnirancell.ir برایتان ارسال شده است.

شاید شما در شرایطی باشید که برای اینکه تلفن همراتان دچار مشکل نشود این پول را به حسابی که اعلام شده است پرداخت کنید.
و بسیاری دیگری از ایمیل ها که سعی در ایجاد شرایطی واقعی جهت کلاه برداری از کاربران نا آگاه اینترنتی دارند.

این روزها حجم این ایمیل ها بسیار زیاد شده است و متاسفانه تعداد افرادی که در دام این نوع کلاه برداری ها می افتند کم نیست.

در صورتیکه که سری به مراکز پلیس فتا بزنید با تعداد بسیاری شکایت این مدلی مواجه می شوید که حجم پول های از کف رفته نیز در این نوع کلاه برداری کم نیست.

برای اینکه در دام این نوع کلاهبرداری ها نیفتید، اول باید بدانید که این نوع کلاه برداری ها چطور اتفاق می افتد ؟ سپس راه های مقابله با آن را بیاموزید.

۱- چطور می توان یک ایمیل تقلبی از یک آدرس دلخواه ارسال کرد ؟

سایت های زیادی هستند که به شما این امکان را می دهند که با هر آدرس دلخواهی ایمیل ارسال کنید. به عنوان مثال emkei.cz و sendanonymousemail.net نمونه ای از این سایت ها هستند. با هر آدرس و نام دلخواهی می توانید ایمیل ارسال کنید و حتی ایمیل های افراد مهم را شبیه سازی کنید. ایمیل زیر را مشاهده کنید :

چگونه در دام ایمیل های تقلبی نیفتید ؟

به همین راحتی و دکمه ارسال را فشار دهید .

این طور ایمیل ها معمولا برای گمراه کردن افراد و سوء استفاده از اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد.
موارد زیادی مشاهده شده است که افرادی توسط همینگونه ایمیل ها گمراه شده و به جای اینکه پولی را به حساب مشخصی انتقال دهند، مبالغ را به حساب افراد کلاه بردار واریز کرده اند.

۲- چطور اینگونه ایمیل ها را تشخیص دهیم ؟‌

این طور ایمیل ها معمولا با موضوع (Subject)هایی جذاب یا وسوسه بر انگیز ارسال می شود. به سابجکت های زیر دقت کنید :

  • مبلغ مورد توافق به حساب شما واریز شد.
  • شما در قرعه کشی برنده ۱۰۰ هزار دلار پول نقد شده اید.
  • سند خیانت همسر شما
  • اسنادی که می تواند دست شما را رو کند.

و در ادامه در متن ایمیل، به روشی سعی در گمراه کردن گیرنده ایمیل می شود. به متون زیر دقت کنید.

  • سلام. من اسناد خیانت همسرتان را در اختیار دارم. عکس های پیوست ایمیل را مشاهده کنید.
  • سلام. بر اساس توافق مبلغ ۱۲۰ هزار دلار به حساب شما واریز شد. رسید پیوست را مشاهده کنید.
  • سلام. شما در حسابداری شرکت کمی دست برده اید. اسناد این تخلفات را می توانید در پیوست ایمیل مشاهده کنید. ابتدا اسناد را مشاهده کنید سپس منتظر تماس بعدی بمانید.

این متون و موضوعات می تواند هر کسی را وسوسه کند.

هدف بسیاری از این نوع ایمیل ها این است که شما را وادار به دانلود و باز کردن فایل های پیوست کنند. در این صورت شما به یک ویروس یا نرم افزار مخرب اجازه می دهید که روی کامپیوترتان نصب شود.

اتفاق افتاده است که این نوع نرم افزارهای مخرب تمامی فایل های روی کامپیوتر کاربران را encrypt کرده اند و در ادامه هکر در قبال ارائه فایل رمز گشا مبالغ چند هزار دلاری درخواست کرده است.

۳- راه مقابله با ایمیل های تقلبی و fake چیست ؟

  • در صورتیکه ایمیلی دریافت کرده اید که مضمون و سابجکت عجیب نظیر آنچه در بالا آمده است دارد، با احتیاط با آن برخورد کنید. در ابتدا سعی کنید که در صورتیکه ارسال کننده ایمیل را نمی شناسید، پیوست های آنرا دانلود نکنید. فایل های attach شده ممکن است که پسوند هایی نظیر jpg داشته باشند اما در واقع محتوای آن چیز دیگری نظیر ویروس یا نرم افزار های مخرب باشد.

پس به هر حال در مورد دانلود و اجرا کردن فایل های پیوست ایمیل هایی که از افراد ناشناس می گیرید مراقب باشید.
تا زمانی که فایل ها را دانلود و اجرا نکنید خطری شما را تهدید نمی کند.

در خصوص تایید صحت فایلها به نرم افزارهای آنتی ویروس اعتماد ۱۰۰ در ۱۰۰ نکنید. بسیاری از این گونه فایل ها توسط آنتی ویروس ها شناسایی نمی شوند.

  • در صورتیکه از آدرس های آشنا ایمیل هایی دریافت می کنید که بار مالی دارد، قبل از انجام عملیات مالی سعی کنید حداقل با همان آدرس ایمیل مکاتبه کنید و یکبار به اصطلاح اطلاعات ارسال شده را Confirm یا تایید کنید.

همانطور که پیش تر توضیح داده شد، با استفاده از ارسال کننده های ایمیل Fake امکان ارسال ایمیل از هر آدرس دلخواهی وجود دارد. اما در صورتیکه شما به این ایمیل پاسخ دهید ایمیل برای صاحب آدرس ارسال خواهد شد. یا به روش مطمئن تر می توانید با استفاده از تماس تلفنی اطلاعات ارسال شده را تایید کنید.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: