HDMI وایرلس (تبدیل کابل HDMI به وای فای / ارتباط بی سیم)

HDMI وایرلس (تبدیل کابل HDMI به وای فای / ارتباط بی سیم)

اگر شما برای مشاهده فیلم ها یا عکس‌های کامپیوتر خود بر روی تلویزیون منزل یا محل کار خود یا انتقال دسک تاپ کامپیوتر بر روی تلویزیون یا ویدئو پروژکتور اتاق کنفرانس از کابل HDMI استفاده می کنید بدون شک تاکنون با مشکلاتی مانند تعدد کابل ها، طول زیاد کابل ها، عدم وجود پورت HDMI روی لپ تاپ یا کامپیوتر و … رو به رو شده‌اید و احتمالاً تاکنون این سؤال در ذهن شما نقش بسته است که آیا راهی برای حذف کابل HDMI و ایجاد آن ارتباط به صورت بی سیم وجود دارد یا خیر ؟

پاسخ مثبت است. برای این کار چندین راه وجود دارد که به طور کلی در دو دسته Wireless HDMI و Wireless Media Streamming قرار می گیرند که در ادامه هر دو روش را همراه با دستگاه هایی را که این کار را انجام می دهد به شما معرفی می کنیم.

تذکر. در این مقاله جهت ساده تر شدن عبارات به جای Wireless HDMI از W-HDMI و به جای Wireless Media Streaming از W-MS استفاده کرده ایم.

1. HDMI بی سیم ( Wireless HDMI )

دستگاههای موجود در این روش دارای حداقل یک فرستنده و یک گیرنده بی سیم هستند.
فرستنده بی سیم از طریق پورت HDMI به کامپیوتر یا لپ تاپ شما متصل می‌شود و گیرنده بی سیم هم از طریق پورت HDMI به تلویزیون یا ویدئو پروژکتور شما متصل می شود. به محض روشن کردن دو دستگاه، دستگاه‌ها یکدیگر را یافته و به بیان فنی pair می شوند. حال هر آنچه که از پورت HDMI کامپیوتر شما خارج شود از طریق فرستنده به امواج بی سیم تبدیل شده و به محض دریافت توسط گیرنده بر روی تلویزیون یا ویدئو پروژکتور نمایش داده می شود.

HDMI وایرلس (تبدیل کابل HDMI به وای فای / ارتباط بی سیم)

استفاده از این روش به نسبت روش دوم مزایا و معایب خاص خود را دارد که در ادامه به شرح تک تک آن‌ها می پردازیم:

مزایا :

  • توانایی پخش همزمان صوت و تصویر از روی یک فرستنده بر روی چند گیرنده.
  • توانایی ارسال تصاویر 3D و HD و FullHD.
  • قدرت سیگنال بالا و امکان وجود فاصله زیاد میان فرستنده و گیرنده.
  • عدم وجود تأخیر ( delay ) بین ارسال و دریافت.
  • راحتی استفاده و stability.

معایب :

  • قیمت بالا.
  • انعطاف پذیری پایین.

1.1 توانایی پخش همزمان صوت و تصویر از روی یک فرستنده بر روی چند گیرنده.

دستگاه‌های W-HDMI معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شوند که شما می‌توانید با خرید گیرنده های بیشتری از آن دستگاه، در آن واحد از یک فرستنده، صوت و تصویر را برای تعداد بیشتری گیرنده ارسال کنید. در صورتی که در میان دستگاه‌های W-MS چنین قابلیتی وجود ندارد و در آن‌ها به ازای هر فرستنده تنها یک گیرنده وجود دارد.

مهم‌ترین کاربرد این مورد سالن های انتظار بزرگی است که چندین تلویزیون در نقاط مختلف آن نصب است و همیشه بر روی همه تلویزیون‌ها یک تصویر نشان داده می شود.

HDMI وایرلس (تبدیل کابل HDMI به وای فای / ارتباط بی سیم)

2.1 توانایی ارسال تصاویر 3D و FullHD.

تقربیا تمام دستگاه‌های W-HDMI از تصاویر ( Full-HD ( 1080p و سه بعدی ( 3D ) پشتیبانی می کنند. در صورتی که در دستگاه‌های W-MS تصاویر 3D را نمی‌توان منتقل کرد و در مورد کیفیت تصویر هم به طور معمول کیفیت تصویری که از آن پشتیبانی می‌شود ( HD ( 720p است. البته در مواردی ( مانند AppleTV ) استثناء هایی هم وجود دارد.

3.1 قدرت سیگنال بالا و امکان وجود فاصله زیاد میان فرستنده و گیرنده.

دستگاه‌های W-HDMI به نسبت پسرعموهای خود ( W-MS ) از قدرت سیگنال بهتری برخوردار هستند و در برخی موارد این تفاوت به حدود چند برابر هم می‌رسد. برد متوسط در دستگاه‌هایی مانند Google Chromecast و D-Link DSM-260 حدود 10-15 متر است در حالی که دستگاهی مانند Peerless HDS200 تا 40 متر فاصله را پشتیبانی می‌کند و براحتی می‌توان آن را در ۲ طبقه یا در فضاهای پر مانع ( مانند دیوار ) استفاده کرد.

4.1 عدم وجود تأخیر ( delay ) بین ارسال و دریافت.

در دستگاه‌های W-HDMI به دلیل اینکه ارتباط بین دو دستگاه به پروتکل های دیگری نظیر IP تبدیل نمی‌شود و به بیان فنی ارتباط Transparent صورت می پذیرد لذا بازدهی دستگاه‌ها به حداکثر رسیده است و این باعث می شود هیچ تاخیری میان ارسال و دریافت صوت و تصویر ایجاد نشود، در صورتی که در دستگاه های W-MS ممکن است این‌گونه تأخیر ها را ( بسته به نوع دستگاه ) کم یا زیاد مشاهده کنید.

5.1 راحتی استفاده و Stability.

دستگاه‌های W-HDMI با توجه به اینکه فرستنده و گیرنده اشان واحد و تولید یک برند است لذا تنظیم کردن آن‌ها بسیار ساده و یا در برخی موارد اصلاً نیاز به تنظیم کردن ندارند و دستگاه‌ها به محض روشن شدن یکدیگر را پیدا کرده و با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. اما دستگاه‌های W-MS چون از طریق شبکه کار می‌کنند حداقل کاری که باید برای آن‌ها انجام داد تنظیم کردن آن‌ها برای کار کردن در شبکه جدید است. همچنین این وابستگی به شبکه باعث می‌شود از تغییرات احتمالی در شبکه هم متأثر باشند.

6.1 قیمت بالا.

به طور کلی دستگاه‌های W-HDMI به نسبت دستگاه‌های W-MS قیمت بسیار بالاتری دارند و با افزایش تعداد گیرنده ها قیمت ها افزایش چشم گیری پیدا می‌کند و این موضوع یکی از دلایل مهم اقبال کمتر کاربران به این تجهیزات است.
به طور مثال قیمت یک دستگاه AppleTV که جزو دستگاه‌های گران قیمت حوزه W-MS محسوب می‌شود 99 دلار است. در صورتی که قیمت دستگاه‌های W-HDMI از 140 – 150 دلار شروع می‌شود و در مورد Peerless HDS200-3 که قیمت پایه آن 380 دلار است با خرید 3 گیرنده دیگر قیمت دستگاه به 1172 می رسد.

7.1 انعطاف پذیری پایین.

با دستگاه‌های W-HDMI تنها به شرطی می‌توان صوت و تصویر را انتقال داد که دستگاهی که از آن به ارسال صوت و تصویر می پردازید دارای پورت HDMI باشد. بنابراین در مورد موبایل و تبلت و حتی برخی لپ تاپ ها و کامپیوترها استفاده از این دستگاه‌ها غیرممکن است. این در حالی است که شما برای کار کردن با دستگاه‌های W-MS تنها چیزی نیاز دارید یک کارت شبکه وایرلس، برای اتصال به شبکه است. علاوه بر این، توانایی مدیریت نرم افزاری دستگاه‌های W-MS این امکان را به شما می‌دهد که از نوآوری های توسعه دهندگان نرم‌افزارها برای استفاده هر چه بیشتر از امکانات این دستگاه‌ها استفاده کنید. به طور مثال اگر شما بخواهید از طریق کروم کست فیلمی موجود بر روی یک هارد متصل به شبکه را کست کنید گرچه Chromecast بصورت پیش‌فرض این توانایی را ندارد اما با اپلیکیشن اندرویدی NasCast این کار را براحتی می‌توانید انجام دهید.

2. محصولات پرفروش Wireless HDMI

1.2 Peerless HDS200 HD Flow Pro Wireless Multimedia Kit

این دستگاه محصول شرکت پیرلس ( peerless ) است و دارای یک فرسنتده و قابل اتصال به 4 گیرنده است. دستگاه فرستنده آن دارای 5 پورت ورودی و هر یک از دستگاه های گیرنده دارای 4 پورت خروجی است و یک پورت LAN هم روی فرستنده و هم روی گیرنده قرار گرفته تا بروزرسانی دستگاه به راحتی صورت گیرد. از ویژگی های دیگر Peerless HDS200 می توان به موارد زیر اشاده کرد:

  • انتقال تصویر با بهترین کیفیت و Full HD بدون کاهش کیفیت تصاویر.
  • دارای برد 40 متر و توانایی انتقال تصاویر با وجود موانعی مانند دیوار.
  • توانایی اتصال به 4 گیرنده به طور همزمان و مدیریت پخش آنها توسط کنترل همراه این دستگاه.
  • دارای گیرنده IR که با اتصال آن به دستگاه گیرنده می توانید زمانی که به منبع تصاویر دسترسی ندارید، تصاویر منبع را کنترل کنید.
HDMI وایرلس (تبدیل کابل HDMI به وای فای / ارتباط بی سیم)

2.2 Nyrius ARIES Home+ Wireless HD Transmiter

این دستگاه نسبت به مدل قبلی قیمت پایین تری دارد و تفاوت اولیه آنها تعداد پورت ها در گیرنده و فرستنده است. دستگاه ARIES Home+ Wireless HD هم در گیرنده و هم در فرستنده یک پورت HDMI دارند. در زیر به چند ویژگی این دستگاه اشاره کرده ایم:

  • توانایی انتقال تصاویر با کیفیت ( 1080p ( Full HD و 3D.
  • دارای برد 30 متر و توانایی انتقال تصاویر با وجود موانعی مانند دیوار.
  • دارای گیرنده IR که با اتصال آن به دستگاه گیرنده می توانید زمانی که به منبع تصاویر دسترسی ندارید، تصاویر منبع را کنترل کنید.
HDMI وایرلس (تبدیل کابل HDMI به وای فای / ارتباط بی سیم)

3.2 Nyrius ARIES Pro

این دستگاه با ظاهری کوچک تر و فرستنده دانگلی حجم کمتری از فضا را اشغال می کند. Nyrius ARIES Pro هم در فرستنده و هم در گیرنده دارای 2 LED است که چراغ ویدیو برای نشان دادن اتصال کامل و صحیح کابل HDMI فرستنده به منبعی مانند لپ تاپ و گیرنده به تلویزیون یا پروژکتور است و چراغ شبکه بیانگر اتصال بی سیم فرستنده و گیرنده به یکدیگر است. از ویژگی های دیگر این دستگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توانایی انتقال تصاویر با کیفیت ( 1080p ( Full HD و 3D.
  • دارای برد 48 متر و توانایی انتقال تصاویر با وجود موانعی مانند دیوار.
  • 1 پورت USB در فرستنده برای شارژ آن.
  • دارای کلید Sync بر روی گیرنده و فرستنده برای پیدا کردن یکدیگر.
HDMI وایرلس (تبدیل کابل HDMI به وای فای / ارتباط بی سیم)

4.2 IOGEAR GW3DHDKIT Wireless HD Digital Kit

این دستگاه در گیرنده یک پورت HDMI و در فرستنده دارای 2 پورت HDMI ورودی برای اتصال به منابع تصاویر و یک پورت HDMI خروجی برای اتصال مستقیم فرستنده به تلویزیون یا پروژکتور یا دستگاهی که می خواهید فیلم یا تصویر خود را روی آن به نمایش درآورید. ویژگی های دیگر IOGEAR Wireless HD Digital Kit عبارت است از:

  • توانایی انتقال تصاویر با کیفیت ( 1080p ( Full HD و 3D.
  • دارای برد 30 متر و توانایی انتقال تصاویر با وجود موانعی مانند دیوار.
  • دارای گیرنده IR که می توانید زمانی که به منبع تصاویر دسترسی ندارید، تصاویر منبع را کنترل کنید.
HDMI وایرلس (تبدیل کابل HDMI به وای فای / ارتباط بی سیم)

3. انتقال مدیا از طریق بی سیم ( Wireless Media Streaming )

در این روش عملیات انتقال صوت و تصویر از طریق فناوری Wi-Fi انجام می پذیرد. بدین ترتیب که یک گیرنده از طریق پورت HDMI به تلویزیون یا ویدئو پروژکتور شما متصل می‌شود و کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و یا موبایل شما بدون آنکه دستگاه دیگری به آن متصل شود به صورت فرستنده عمل می نماید و با استفاده از نرم‌افزار یا اپلیکیشن مخصوص دستگاه، تمام دسکتاپ یا مولتی مدیای در حال پخش را برای گیرنده ارسال می‌کند و گیرنده پس از دریافت اطلاعات از طریق امواج وای فای آن‌ها را از طریق پورت HDMI بر روی تلویزیون پخش می کند.

دستگاه‌های موجود در روش W-MS گرچه غالباً نسبت به دستگاه‌های موجود در روش Wireless HDMI از قدرت و برد کمتری برخوردار هستند اما قیمت بسیار کمتر و انعطاف پذیری زیاد آن‌ها نظیر سازگاری با تمام سیستم عامل ها و دستگاه‌های دیجیتالی رایج، قابلیت پخش شبکه‌های تلویزیونی اینترنتی و … باعث شده است که این روش بسیار فراگیر تر و محبوب ‌تر از روش HDMI بی سیم باشد.

جزئیات این روش و دستگاه های پرفروش و پر استفاده آن به صورت مبسوط در مقاله “راهنمای خرید دستگاه های انتقال بی سیم صوت و تصویر” شرح داده شده است.

جمع بندی

حال اگر برای اینکه کدام روش را انتخاب کنید و مطابق با آن دستگاه مورد نظر خود را تهیه نمایید سردر گم هستید. تنها کافی است چند پرسش را پاسخ دهید:

چه مقدار می‌خواهید هزینه کنید ؟

اگر برای هزینه کردن با محدودیت مواجه هستید باید دقت کنید که تفاوت قیمت زیادی میان دستگاه‌های W-HDMI و W-MS وجود دارد. به طور مثال کروم کست گوگل در ایران با قیمت بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود اما Atlona AT-LINKCASTAV که محصولی هم رده کروم کست است با قیمت ۱۴۰ دلار عرضه می‌شود و این یعنی با توجه به اینکه این محصول نایاب است با قیمتی کمتر از ۷۰۰ هزار تومان در ایران بدست شما نخواهد رسید.

آیا نیاز به انتشار همزمان یک تصویر بر روی چند تلویزیون را دارید ؟

اگر مانند مثال سالن انتظار نیاز به نمایش همزمان صوت و تصویر بر روی چند دستگاه هستید تنها می‌توانید از دستگاه‌های W-HDMI استفاده کنید.

آیا فاصله میان محل ارسال صوت و تصویر تا تلویزیون زیاد است ؟

اگر این چنین است و یا در شرایطی مشابه مانند دیوار های زیاد یا دو طبقه بودن فضا قرار دارید برای آنکه اصولاً ارتباط برقرار شود و نیز delay کمتری داشته باشید توصیه می‌شود از دستگاه‌های W-HDMI استفاده کنید.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: